Πέμπτη 27 Δεκεμβρίου 2012

ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΙΝΤΕΡΝΕΤ



Online παρακολούθηση παντού
    
          Εδώ και χρόνια, οργανώσεις για τα ψηφιακά δικαιώματα αντιδρούν στην πρακτική που ακολουθούν οι εταιρείες μάρκετινγκ στο Ιντερνετ, οι οποίες καταγράφουν τις online δραστηριότητες των καταναλωτών, για να προβάλλουν διαφημίσεις «κομμένες και ραμμένες» στα ενδιαφέροντά τους. Τώρα όμως, η νεοεμφανιζόμενη αμερικανική εταιρεία Drawbridge προχωρά αυτή την πρακτική ένα βήμα παραπέρα, κάνοντάς την (την πρακτική) πιο επισφαλή για το προσωπικό απόρρητο όσων πλοηγούνται στο Διαδίκτυο. Κι αυτό γιατί ανέπτυξε μία εξελιγμένη τεχνική, η οποία δεν περιορίζεται στο να «παρακολουθεί» τους χρήστες ξεχωριστά σε κάθε μηχάνημα που εκείνοι χρησιμοποιούν, όπως συνέβαινε μέχρι σήμερα.
            Αντίθετα, έχει επίσης τη δυνατότητα να «καταλαβαίνει» με μεγάλες πιθανότητες επιτυχίας αν δύο ή περισσότερες συσκευές που συνδέονται στο Ίντερνετ ανήκουν τελικά στον ίδιο άνθρωπο. Έτσι, μπορεί να τον «παρακολουθεί» σε όλες τις συσκευές του παράλληλα και να φτιάχνει ένα πιο ολοκληρωμένο καταναλωτικό προφίλ γι’ αυτόν. Κάτι που σημαίνει για την εταιρεία αυτή πως, με βάση αυτή την τεχνική, μπορεί για πρώτη φορά να προωθεί ιντερνετικές διαφημιστικές εκστρατείες όπου οι καταχωρίσεις θα «ακολουθούν» τον καταναλωτή, ανεξάρτητα από ποιο μέσο επιλέγει αυτός ανά πάσα στιγμή να σερφάρει. Για παράδειγμα, αν η τεχνολογία της εταιρείας καταγράψει πως κάποιος έψαχνε μέσω του υπολογιστή του πληροφορίες για ένα τουριστικό θέρετρο, θα εμφανίζει στη συνέχεια διαφημίσεις τοπικών ξενοδοχείων και στο PC και στο smartphone και στην «ταμπλέτα» του. Για να ανακαλύψει ότι δύο ή περισσότερες συσκευές ανήκουν σε έναν κάτοχο, η τεχνολογία βασίζεται σε δεδομένα που βρίσκονται ήδη αποθηκευμένα σε αυτές, και τα οποία αποκαλύπτουν ποιους ιστότοπους έχουν επισκεφθεί, πότε, και για πόσο χρονικό διάστημα. Τα δεδομένα αυτά αναλύονται από ένα στατιστικό μοντέλο, το οποίο προσδιορίζει τα «μοτίβα συμπεριφοράς» των χρηστών τους. Η λογική που κρύβεται πίσω από την τεχνολογία είναι ότι οι διαδικτυακές συνήθειες ενός ανθρώπου δεν αλλάζουν σημαντικά όταν σερφάρει από οποιοδήποτε μηχάνημα. Έτσι, όταν το μοντέλο εντοπίσει παρόμοια «μοτίβα συμπεριφοράς» π.χ. σε έναν υπολογιστή και ένα smartphone, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι και τα δύο χρησιμοποιούνται από τον ίδιο άνθρωπο. Η εταιρεία, λοιπόν, υποστήριξε πως, για 250 εκατομμύρια ανθρώπους, έχει ήδη προσδιοριστεί το σύνολο των συσκευών που διαθέτει καθένας τους.
         Με δεδομένο ότι πρόκειται για την πρώτη εταιρεία που κατάφερε κάτι τέτοιο, σε μία εποχή που εκατομμύρια καταναλωτές κινούνται καθημερινά στο Ιντερνετ από περισσότερες από μία συσκευές, είναι μάλλον φυσιολογικό το γεγονός ότι έχει προσελκύσει κιόλας το ενδιαφέρον πολλών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο Ιντερνετ. Αν και η Sivaramakrishnan δεν αποκάλυψε συγκεκριμένα ονόματα, στις συνεντεύξεις της δήλωσε πως στους πρώτους πελάτες της Drawbridge συγκαταλέγονται οι πέντε από τους δέκα μεγαλύτερους παραγωγούς βιντεογκέιμ και τρία από τα πέντε κορυφαία online τουριστικά πρακτορεία.       Μπορεί η τεχνολογία της εταιρείας να δημιουργεί πιο εξονυχιστικά καταναλωτικά προφίλ, σύμφωνα όμως με την ιδρύτριά της, τα προφίλ αυτά δεν παραβιάζουν το προσωπικό απόρρητο των χρηστών, αφού δεν περιέχουν καμία πληροφορία (γεωγραφικές συντεταγμένες, συνθηματικά, διευθύνσεις e-mail), που να μπορεί να προδώσει τη «φυσική» ταυτότητά τους. Πάντως, οι πρώτες εκτιμήσεις άλλων ειδικών δείχνουν να μη συμφωνούν με τη Sivaram akrishnan. Έτσι, σε σχόλιό του στο Technology Review, ο Eric Picard, ειδικός στην online διαφήμιση, επισήμανε ότι όσο περισσότερες λεπτομέρειες περιέχουν τα προφίλ, ακόμη και ανώνυμες, τόσο πιο εύκολο θα είναι να ταυτοποιηθούν αυτοί στους οποίους αναφέρονται. Επιφυλακτικός ήταν επίσης εκπρόσωπος του βρετανικού Γραφείου του Επιτρόπου Πληροφοριών, ο οποίος πρόσθεσε στο BBC πως θα πρέπει η εταιρεία να ενημερώνει τον χρήστη γιατί βλέπει κάποια συγκεκριμένη διαφήμιση. Επομένως, το μόνο βέβαιο είναι πως η συζήτηση έχει μόλις ξεκινήσει.
     Οι υπάρχουσες τεχνικές για την online παρακολούθηση για διαφημιστικούς λόγους συγκεντρώνουν δεδομένα από κάθε επιμέρους συσκευή των καταναλωτών, χωρίς να μπορούν να τα συσχετίσουν για να εντοπίσουν αν προέρχονται από τον ίδιο άνθρωπο. Παρ’ όλα αυτά, η χρήση τους είναι τόσο διαδεδομένη που, με πρωτοβουλία της αμερικανικής κυβέρνησης, εδώ και εννιά μήνες έχουν ξεκινήσει διαβουλεύσεις ανάμεσα στις ενδιαφερόμενες πλευρές, με σκοπό τη δημιουργία ενός μηχανισμού («Do not Track») που θα επιτρέπει στους χρήστες να εξαιρούνται από την online παρακολούθηση. Οι συνομιλίες ωστόσο προχωρούν τόσο αργά που βρίσκονται εντελώς εκτός του αρχικού χρονοδιαγράμματος, το οποίο προέβλεπε πως ο μηχανισμός θα ήταν έτοιμος μέχρι τα τέλη του χρόνου.            Πολλές οργανώσεις για τα ψηφιακά δικαιώματα κατηγορούν γι’ αυτό τις εταιρείες online διαφήμισης, υποστηρίζοντας ότι επικαλούνται κάθε πιθανή και απίθανη αιτία για να κωλυσιεργήσουν. Η μόνη περίπτωση να βγουν οι συνομιλίες από το τέλμα εξασφαλίζεται από την απόφαση που εξέδωσε τον Νοέμβριο το World Wide Web Consortium, σύμφωνα με την οποία, για όσα θέματα δεν υπάρχει συναίνεση, από εδώ και στο εξής θα γίνεται ψηφοφορία. Πάντως, ακόμη και η κοινοπραξία παραδέχεται ότι, αν μία διαφημιστική εταιρεία δεν συμφωνεί με τη λειτουργία του μηχανισμού που θα αποφασισθεί, θα μπορεί κάλλιστα να τον αγνοήσει.
                                               Δεληγιάννης (Εφημ. Καθημερινή, 22/12/2012)
 
Α. Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε. (100-120 λέξεις)                                                              Μονάδες 25
Β. 1. α) ψηφιακά δικαιώματα
        β) διαδικτυακές συνήθειες
        γ) εξονυχιστικά καταναλωτικά προφίλ
Να αποδώσετε σύντομα με δικά σας λόγια το περιεχόμενο των παραπάνω φράσεων (από 20-30 λέξεις η κάθε μια )
                                                                                                      Μονάδες 12
Β. 2. α) Να προσδιορίσετε το είδος του συλλογισμού που χρησιμοποιεί ο αρθρογράφος στην πρώτη παράγραφο του κειμένου και να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.                                                                          Μονάδες 3
        β) Να βρείτε τα δομικά μέρη και τους τρόπους ανάπτυξης της δεύτερης παραγράφου του κειμένου                                              Μονάδες 3
Β. 3. Το κείμενο που σας δόθηκε είναι άρθρο. Να δικαιολογήσετε τον χαρακτηρισμό εντοπίζοντας σε αυτό το άρθρο τα βασικά χαρακτηριστικά του συγκεκριμένου δημοσιογραφικού είδους.                               Μονάδες 3
Β 4. Να μετατρέψετε στο άλλο είδος σύνταξης τις παρακάτω προτάσεις:
     α) Η εταιρεία μπορεί να «παρακολουθεί» το χρήστη σε όλες τις συσκευές του παράλληλα και να φτιάχνει ένα πιο ολοκληρωμένο καταναλωτικό προφίλ γι’ αυτόν
    β) Η μόνη περίπτωση να βγουν οι συνομιλίες από το τέλμα εξασφαλίζεται από την απόφαση που εξέδωσε τον Νοέμβριο το World Wide Web Consortium.                                                                  Μονάδες 4
Β 5. α) Να γράψετε από ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: ακολουθούν, παραβιάζουν, κωλυσιεργήσουν, κατηγορούν , επικαλούνται                                                       (Μονάδες 5)
        β) Να γράψετε από ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: περιορίζεται, επισφαλή, αποκαλύπτουν, προσελκύσει, συναίνεση                                                            (Μονάδες 5)
                                                                                                      Μονάδες 10
Γ. Υποθέστε ότι ανήκετε σε μια οργάνωση για το "ασφαλές διαδίκτυο" και αποφασίζετε να στείλετε επιστολή προς την ανεξάρτητη αρχή προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, στην οποία καταγγέλλετε τους εμφανείς αλλά και λανθάνοντες τρόπους με τους οποίους το διαδίκτυο παραβιάζει τα δικαιώματα του ανθρώπου και προτείνετε τρόπους με τους οποίους μπορεί να προστατευτεί από αυτόν τον κίνδυνο. (500-600 λέξεις)
                                                                                                      Μονάδες 40